Huvudmeny
Senaste inläggen
  • månen

månen - FOX 199 - M-73

Testar lägga upp lite bilder och ser om det funkar !shy :D 73månenBild:https://www.qrz.com/hampages/sm7zdr/01.jpgBil...
    Inlagt av månen 1 vecka sedan
  • Wx345

Antennkabel

Hej.Innan du byter kabel o krånglar. Kolla så du inte har något switchat nätagg som lägger ut störningar via elnätet....
    Inlagt av Wx345 2 veckor sedan
  • DH

Antennkabel

Det skulle jag också ha gjort.27 MHz är såpass låg frekvens att koaxdämpningen blir ganska obetydlig.En koax som ’ger...
    Inlagt av DH 2 veckor sedan
  • Ragge

Antennkabel

Tack för svar.Blir nog så att jag köper några meter RG-213U MIL-C-17F koaxialkabel, och om störningarna finns kvar då...
    Inlagt av Ragge 2 veckor sedan
  • Yaesu

Antennkabel

Sedan finns det bättre och sämre kabel. Kabel som är MILO specad är betydligt bättre då skärmen är MYCKET tätare. Ski...
    Inlagt av Yaesu 2 veckor sedan
  • Martiin

Antennkabel

Nu vet man ju väldigt lite om hur din installation ser ut och vilken typ av störningar du syftar på. Men teoretiskt b...
    Inlagt av Martiin 2 veckor sedan
  • PageNora

amazon saucony uomo

Uno dei tipi privalia saucony più universali sono le calzature di tela bianca. Il colore bianco è universale e funzio...
    Inlagt av PageNora 3 veckor sedan
  • PageNora

zapatos de fiesta en marypaz

ÿþLa mejor parte del jersey hecho a zapatos comodos de tacon medida es que puedes usar tu material preferido. Puede o...
  • PageNora

puma creepers

Nuestros hallazgos en este estudio proporcionan evidencia puma basket heart de que tanto EGFR como EGFRvIII regulan n...
  • Ragge

Antennkabel

Har nu RG-58 och tycker den är för störkänslig, vill ha ngt som är bätre
    Inlagt av Ragge 3 veckor sedan
Välkommen
Användarnamn eller mejladress

Lösen:

[ ]
[ ]
Sök Svenska CBradio 27MHz
Forum´s
Nästa diskussion »   
Antennkabel

Skapa en ny diskussion
LAN_402 LAN_403
Ragge
lör nov. 16 2019, 07:10em
Ragge Registrerad medlem #4182 Gick med: sön aug. 19 2018, 06:57em
Hej vad rekommenderar ni för antennkabel till en basantenn för 27 mhz?
Behöver ca 10-15 meter kabel mellan radio och antennen.
Har sett att det finns RG-213 och en som heter RG-Mini 8 hos limmared, är dom likvärdiga eller finns det bättre alternativ?
Söker en kabel som ger låg SWR och klarar av att avskärma störningar, har ni några bra tips?
Tillbaka till toppen
Bassehund
tis nov. 19 2019, 05:44em
Bassehund Registrerad medlem #4060 Gick med: ons aug. 30 2017, 03:40em
köp Rg-58
inga problem på den längden och den frekvensen
Tillbaka till toppen
Ragge
tis nov. 19 2019, 08:18em
Har nu RG-58 och tycker den är för störkänslig, vill ha ngt som är bätre
Tillbaka till toppen
Martiin
ons nov. 20 2019, 04:14em
Martiin Registrerad medlem #4018 Gick med: sön maj 07 2017, 05:48fm
Nu vet man ju väldigt lite om hur din installation ser ut och vilken typ av störningar du syftar på. Men teoretiskt borde det duga med den kabeln du redan har.
Om du har störningar nu, så blir det nog inte bättre av att byta kabel.
Problemet kan vara, dels att antennen fångar upp störningen direkt, eller att skärmen på koaxialkabeln fångar upp störningen som fortplantar sig vidare upp till antennen.
Det bästa är om möjligt, att flytta både kabel och antenn till en bättre position.
Tillbaka till toppen
Yaesu
tors nov. 21 2019, 03:57em
Yaesu Registrerad medlem #4132 Gick med: lör jan. 13 2018, 07:59fm
Sedan finns det bättre och sämre kabel. Kabel som är MILO specad är betydligt bättre då skärmen är MYCKET tätare. Skillnaden är dock att den är lite dyrare, men värd att satsa på.
/Y
Tillbaka till toppen
Ragge
tors nov. 21 2019, 08:07em
Tack för svar.
Blir nog så att jag köper några meter RG-213U MIL-C-17F koaxialkabel, och om störningarna finns kvar då så får jag försöka hitta dom och eliminera dom en efter en.
Tillbaka till toppen
DH
fre nov. 22 2019, 05:05fm
DH Registrerad medlem #4164 Gick med: ons apr. 18 2018, 05:47em
Det skulle jag också ha gjort.
27 MHz är såpass låg frekvens att koaxdämpningen blir ganska obetydlig.

En koax som ’ger låg swr’ är dock inget man skall stå efter då en sådan isf har hög dämpning.
Ifall du exempelvis skulle testa med 200 meter rg-58 skulle du märka att du skulle få fin-fin swr då den reflekterade effekten skulle dämpas bort på väg tillbaka.

Man behöver påminna emellanåt att swr inte är ett mått på prestanda. En antenn som alltid har 1,1 i swr i ur o skur, år efter år är vanligen allt för bredbandig(läs dålig) att det kan löna sej att kolla upp kablar och kontakter eller ev. byta antenn.

Du verkar nu ha koll på läget så jag lånar din tråd till följande:

Jag har läst tråden dåligt och har ingen koll på vilken sorts störningar du har där...men jag kan dra ett exempel på sånt jag har här och som jag brottades med förra helgen.

På baksidan av huset har jag byggt mej en liten vedeldad radiostuga på 6kvm där jag sitter och trycker på helgerna.
Där står en kortvågsradio och ett par vhf/uhf burkar.
Planen har från början varit att driva hela rasket med solpaneler och blyacc.
Solpanelerna har dock gått åt till andra projekt att där nu enbart sitter en liten 20 Wattare. Såhär års ger den dock i princip noll kräm under veckorna så förra helgen vart jag nödd att dra en 230VAC kabel ut dit.
Genast märkte jag att luftvärmepumpens störande gick in rätt hårt under 10 MHz. Den sitter ändå på andra sidan villan 20m bort och har inte stört mej tidigare.

’Happ, det är den där jäbla kabeln landström jag dragit hit ut som är boven’
Stängde då av nätagget och koppla om till batteridrift. Störningarna dämpades en del...men bandet på 1,9 MHz vart ändå obrukbart..grrr..
’Ok, det är givetvis jordkabeln, gul/grönt, som agerar sändarantenn för husets allsköns störningar från bl.a värmepumpen som stör mej trots att jag nu kör batteridrift’

Hoppa i foppatofflorna och steppade över gräset och in på alltanen och flängde ur sladden ur det jordade uttaget där osså tebax in i boa’ o kolla - YES, störningarna borta, hähä..slog upp en kopp glögg som nu värmts upp på kaminen och kunde nu veva runt på alla band utan de lokala störningarna.
Batteriet och operatören slockna ungefär samtidigt kl 01 men tills ikväll har jag kört med laddare på batteriet så nu skall det väl orka lite bättre.
Tillbaka till toppen
Wx345
lör nov. 23 2019, 06:12em
Wx345 Registrerad medlem #4235 Gick med: lör nov. 23 2019, 05:59em
Hej.
Innan du byter kabel o krånglar. Kolla så du inte har något switchat nätagg som lägger ut störningar via elnätet. Hade själv en störning på 9+ på kortvågsriggen, efter lite letande och krångel hittades en ledlampa från Ikea och laddaren till Baofeng UV-5b som störde ut riggen. Störningen sjönk från 9+ till en 3'a på S-metern.
Jodå jag kör med ca 25 meter RG-58 till kortvågen och ca 15 meter till 12-10m riggen..
Fungerar tillfredställande igen.
Leta störningen innan du handlar på dig en massa ny kabel..
73
Tillbaka till toppen
Moderator(er): Admin, Admin2, Fox16, Janne

Gå till:

Skapa en ny diskussion
LAN_431 LAN_432 LAN_433