Huvudmeny
Senaste inläggen
  • Broman

Antennmontage på husbil

Tack för tipsen linghed, jag har nu åtgärdat ovanstående med bra resultat :)Drog klart antennkabeln igår och nu ska j...
    Inlagt av Broman 10 timmar sedan
  • LINGHED

Antennmontage på husbil

Hoj Broman! :) Kikade på bilderna på ditt montage och såg genast två saker som jag vet har orsakat hög swr för både m...
    Inlagt av LINGHED 4 dagar sedan
  • Broman

Antennmontage på husbil

Fick lite tid över idag att pyssla lite och nu gjorde jag lite framsteg.fick ner swr när jag kopplade loss skärmen fr...
    Inlagt av Broman 4 dagar sedan
  • Broman

Antennmontage på husbil

kopplade in antennen igår utan att jorda ner skärmen till railen och fick 7 i swr.Lödde fast en 6 kvadrats kabel från...
    Inlagt av Broman 5 dagar sedan
  • HB106

Antennmontage på husbil

Det där ser ju riktigt lovande ut det
    Inlagt av HB106 6 dagar sedan
  • Broman

Antennmontage på husbil

Kom hem lite prylar som jag satte ihop med lite överblivet stegmaterial..https://forumbilder.com/i/rdQq
    Inlagt av Broman 1 vecka sedan
  • Broman

Säljes Ranger rci-2970dx export

SÅLD
    Inlagt av Broman 2 veckor sedan
  • LINGHED

Antennmontage på husbil

Nice Broman! :) När du är klar där så kan du få ta dig an min gamla Skoda Felicia och montera in all utrustning i den...
    Inlagt av LINGHED 2 veckor sedan
  • Broman

Antennmontage på husbil

Fick DIN adaptern idag och började rota lite bakom instrumentbrädan för att göra plats för radion, fransmännen hade d...
    Inlagt av Broman 2 veckor sedan
  • LINGHED

Antennmontage på husbil

Vad skönt det är med såna beslutsamma och djärva kamrater som utan minsta tvekan följer goda råd på direkten. ;) haha...
    Inlagt av LINGHED 2 veckor sedan
Välkommen
Användarnamn eller mejladress

Lösen:

[ ]
[ ]
Sök Svenska CBradio 27MHz
Forum´s
Nästa diskussion »   
DÖD RADIO

Skapa en ny diskussion
LAN_402 LAN_403
Baloo51
lör mars 09 2019, 12:00fm
Baloo51 Registrerad medlem #2395 Gick med: fre jan. 02 2015, 09:59em
Min MIDLAND 8001XT la helt plötsligt av, slocknade helt, var börja söka säkring hel men inte ens en ljusglimt i skrället
Tillbaka till toppen
CLR2
lör mars 09 2019, 09:15fm
CLR2 Registrerad medlem #4066 Gick med: mån sep. 04 2017, 03:40em
Hallå Baloo,
inte roligt när radion tystnar och ännu värre när den är stendöd. Men det senare kan vara till det bättre när det kommer till radios. Något på ingående spänningsmatning/ledning utanför eller inne i radion på plus eller minussidan kan vara orsaken, du får börja med att kolla där. Har du kollat säkringen, ohmmätt den alltså eller bytt den till en ny. Ibland kan själva säkringstråden gå av in ena änden och när man kikar efter tråden så ser den hel ut. Du har säkert kollat det redan men nämner det ändock.
Har du en multimeter ( voltmätare) så är det bara att mäta plus och minuskablar från batteri/ nätaggregat så att du har spänning hela vägen in i radion på båda kablarna. Det är bara att sprätta av locket och på med pannlampan och kika/lukta efter något som kan vara bränt eller på annat sätt ser skumt ut. Mät med både plus och minus pinnen på ingången/ där kablarna sitter i kortet. Denna radio har en liten induktor på ingången både på plus och minussidan. Den ser ut som en liten spole lindad runt en liten kärna 7-8mm lång och nån millimeter i diameter. Sitter där för att dämpa ev. strömstörningar som kan komma via kablarna in i radion. Bara att mäta så du har plus eller minus på båda sidor beroende på vilken du mäter på . Är dom hela så är det bara fortsätta bak på on/off brytaren/knappen så du har plus där, brukar vara röda kablar för plusmatning in och röd eller orange på utgången från brytaren. Du får följa ledningsbanor på kortet så ser du var dom tar vägen. Ett kopplingsschema hittar du säkert på nätet det är till stor hjälp såklart, men inget måste i första steget. Har du ingen voltmätare så bygger du en enkelt själv. bara att ta en liten 12v lampa och löda på kabelsnuttar, vips så har du ditt "testinstrument". Spelar ingen roll vilken tråd du ansluter på plus eller minus, har du 12-14v spänning på båda punkter du sätter trådarna på så lyser lampan. Ta nu inte 100w lampa från extraljuset för då kan du få veta vad bränd radio kan lukta. 2-4 wattare blir tillräckligt, har du en sk. testmejsel i verktygslådan så funkar det fint med den. Kolla på dom där spolarna på ingången på kortet direkt efter där plus och minuskablarna är lödda i kortet, nån av dom kan vara boven i dramat, tråden avbränd.
Var försiktig när du vevar runt med mätpinnarna eller kabeländarna så du inte är på två lödanslutningar med samma pinne och orsakar kortis. En död radio är svårt att få ännu dödare.... men det går, då luktar det dött också.
Att laga ett fel brukar vara ganska enkelt men hitta var orsaken till felet är kan ta längre tid.
Lycka till i din felsökning.
/ CLR2
Tillbaka till toppen
Baloo51
ons mars 13 2019, 09:34em
Tack för tipset ska börja mäta
Tillbaka till toppen
Fox350
tors mars 14 2019, 09:20em
Fox350 Registrerad medlem #4076 Gick med: tors sep. 28 2017, 08:12fm
Det är den bästa förutsättningen om den är helt död att fixa!.
Du får höra av dig om du vill ha den lagad.
Tillbaka till toppen
Baloo51
tors mars 14 2019, 10:14em
Hej, jag kopplade in den för säkerhetsskull till ett mindre aggregat 3 amp då släcktes aggregatet, verkar som kortslutning ,mysko då MIDLANDEN alltid stått i racket ock aldrig i bil ,helt klart tar jag emot hjälp,när någon erbjuder sig,vad skulle en rep,av den kosta
Tillbaka till toppen
CLR2
fre mars 15 2019, 07:11fm
CLR2 Registrerad medlem #4066 Gick med: mån sep. 04 2017, 03:40em
Hallå igen Baloo,
3 amperes nätaggregatet gjorde nog som det skulle och slocknade om det var så att du provade sända med radion, ( framgår inte av det du skriver men jag gissar det). Radion drar 4 amp på am/ fm och mer på ssb, upp till 6Amp om du hojtar i micken. Har du dessutom "dragit pluggen" i radion så den lämnar mer än dubbla uteffekten så drar den också mer än den det dubbla i ström.

Om det är "tvärkortis" i radion så skulle nog säkringen på kabeln till radion brunnit av, om du nu inte har en spik där. Chansen finns att ev. säkring i nätaggregatet har brunnit av just före den på kabeln, du får kolla den. har den det , byt den och testa igen , men utan att sända med radion då vet du om radion funkar.
Om du inte sände med radion så är ju en kortlutning möjlig i radion , men säkringen borde ha gett sig i så fall.
Om du nu inte har gjort något åt radion eller bytt säkringen sedan den slocknade förra gången, så ligger nog felet på strömförsörjningssidan.
Det nätaggregatet du använde tidigare får du kolla så du har spänning ut på det. Är det så att det är ett 6-7A och du "trimmat " radion för högre uteffekt så har du väl blåst säkringen där.
Du får koppla in radion på ett bilbatteri och testa då kan du kräma ur långt över 100 amp, en kort tid i alla fall.
Är det kortis i radion så skall säkringen gå, och har du en alldeles för stor säkring i hållaren på kabeln vilket du inte bör ha, så börjar det ryka i radion... då vet du var felet är.

Testa igen och låt oss veta.

CLR2
Tillbaka till toppen
Baloo51
lör mars 16 2019, 10:42em
jo jag bara tände radion så slockna aggregatet men tändes igen när jag släckte radion nä sända med den prövar jag inte,den har jag ju öppnat helt med full gas ut, i vanliga fall kör jag den med ett 50 amp, RM 1050 det agget jag prova den på har överbelastnings skydd,det har ju RM med men för stor risk ock labba med så hög amp,en gissning,kan det kanske vara kortis i till o från vredet ,ska kolla ock mäta mellan plus ock minus kablarna på vredet när jag vrider det till, ja utan ström på,med en ohm-mätare återkommer hur det går
Tillbaka till toppen
DH
sön apr. 14 2019, 08:59fm
DH Registrerad medlem #4164 Gick med: ons apr. 18 2018, 05:47em
Har du testat att klippa skyddsdioden?
Tillbaka till toppen
Moderator(er): Admin, Admin2, Fox16, Janne

Gå till:

Skapa en ny diskussion
LAN_431 LAN_432 LAN_433