Huvudmeny
Senaste inläggen
  • Kloggman

Jag återuplivar detta forum. STAND CLEAR! (en udda fråga )

Efter har varit i lång dvala med radios och annat bös, så kom jag ihåg att detta forums fanns. visste inte vad man sk...
    Inlagt av Kloggman 3 dagar sedan
  • Texas

Bilder?

Tråkigt att så många gamla inlagda bilder har försvunnit. :-(
    Inlagt av Texas 2 veckor sedan
  • Texas

Boatanchor

Ql att Du fick svar och att han fortfarande är QRV. Då blir det att snurra ihop en 6:1 balun och se om det blir ngn s...
  • DH

Boatanchor

Inuti vart det skrivet med ngn slags penna att den vart servad 1971.Underskrift med ett amatörcall från Sthlm’s områd...
    Inlagt av DH 2 veckor sedan
  • Texas

Bilder?

Jo, men då måste bilden ligga någonstans på nätet.Det går inte att på ett enkelt sätt, som tidigare, att ladda upp en...
  • Mcrj

Bilder?

img]Länk[/img OBS! hakklammer först & sist.Re: Syns min bild?
    Inlagt av Mcrj 2 veckor sedan
  • Mcrj

Bilder?

Bild:http://www.rigpix.com/hammarlund/hq129x.jpg
    Inlagt av Mcrj 2 veckor sedan
  • Texas

Bilder?

Verkar omöjligt! !sad
  • DH

Bilder?

Vill ngn lägga in en bild här så jag ser att det går?
    Inlagt av DH 2 veckor sedan
  • DH

Boatanchor

Testar med bild från nätet:Nähä...ville inte det heller.En länk då?http://www.rigpix.com/hammarlund/hq129x.htm
    Inlagt av DH 3 veckor sedan
Välkommen
Användarnamn eller mejladress

Lösen:

[ ]
[ ]
Sök Svenska CBradio 27MHz
Forum´s
Nästa diskussion »   
Boatanchor

Skapa en ny diskussion
LAN_402 LAN_403
DH
lör jan. 26 2019, 10:09fm
DH Registrerad medlem #4164 Gick med: ons apr. 18 2018, 05:47em

Strax före jul kom jag över en Hammarlund HQ-129-X.

Den stod i saluhyllan på Radiomuseet i Göteborg '200kr'.
Bulten, kollegan sa att '-den där har jag mejslat med en gång o den e röten i mottagaren...inget o ha'
Nänä, kanske inte men jag slår till på'n ändå. Det blir lite vinterpyssel med att få den hyfsat snygg till det yttre iaf o får man bara igång den så den sprakar o går lite så duger det.
Chassiet är ett sånt där universal 19 tums som nog eg. är till ett slutsteg då det både är ngt bredare och djupare än vad det originala chassiet skall vara.
'-Du kan la kanske såga av jävelstyt i bakkant ?' sa Bulten...'eller kanske spara det ifall du senare kommer över ett slutsteg eller en sändare som saknar chassiet?'
Med de orden bestämde jag mej för att nöja mej med att pappra lådan o ge det ny färg.

Åbäket släpades hem. Bulten som mångårig 'rörmokare' fick i uppdrag att återuppliva radion med lite nya elektrolyter mm.
Tekniken bakom S-metern vart så hårt råttäten att denna fick byggas om från grunden ty S-meter på en sån här maskin det tar en kvarts finlir vid varje qsy, är ett måste.

Bakelitrattarna fick sej en tur i diskmaskinen för att ånyo få fram sin matta, patinerade bakelit-look. Chassiet drog jag upp till jobbet och blåste en dag när jag hade passande kulör i sprutan.
'AtlasCopco grå' blev det. Radion monterades ihop och blev så här fin:

(Här skulle det nu finnas en bild på pjäsen men tidigare svårigheter att posta bilder på forat tyx nu skruvats upp en smula att det med en IpadMini numer är omöjligt frown )

Det rör sej alltså om en modell av trafikmottagare från 1940-talet som täcker 540kHz till 31MHz AM / CW.

Eftersom den har en mängd olika inställningar kan man dock få den såpass bred på CW att den klarar att få in SSB hur fint som helst på BFO.

Mottagarkänsligheten är rätt kass ja. Huruvida det beror enbart på de 70 år gamla elektrolytkondingarna eller om det är operatörens vana av moderna plastradios är såklart svårt att säga.
Upp till, skall vi säga 2 MHz....eller MegaCycles som termologin för MegaHertz anges på den här radion, så upplever jag mottagarprestandan som god dock. Med min dipol för 80m hörs där amatörer från sm6 , sm7 och lite så.
Stationer på 27MHz som på plastradion går in på säg en S5'a hörs inte alls medans de som normalt går in på +10dB får mätarn på den gamle att orka upp till en S8'a eller så.
Detta NÄR man väl rattat in så gott det går på VFO'n, sedan så gott det går på både bandspridningen, Phasingen, kristallfiltret, Preselectorn och BFO'n då.
Ifall jag senare lyckas få till bilderna så ser ni att knappen längst ner till höger, 'Limiter off/on' är utbytt. Detta därför att den originala potten troligen blivit avsparkad pga sitt utsatta läge nere i hörnet. En annan tryckknapp med gänga och mutter som passar in...dessutom med svart knapp plockades ur junkboxen o sattes dit.
Originala, kassa knappen var dock urkopplad 'sedan länge' utan några kablar kvar på'n...så det vart lite lurande innan man kom på hur det skulle sitta.
I baken vart det en mängd olika hemsnickrade uttag jag inte har en aning om vad de är till för...så allt det där rensades bort.

Med sin ålder har radion såklart passerat många amatörer kan man tänka sej. Av utseendet att döma, dvs ganska klossig fyrkantig design fjärran från böljande former i Jaccaranda-trä...är den med sin gråa stålplåt nog främst avsedd för typ yrkesmässig trafik..typ nyhetsredaktioner, blåljus, militär o sånt.
Mängder med såna här maskiner fasades ut på 60-talet och dumpades för vrakpriser och som sedan skeppades över vattnet från USA och hit att då användas till främst amatörradio då det på den tiden knappt fanns några renodlade amatörstationer att tillgå.

Man kan därför inte förvänta sej att man skall komma över ngt annat än ganska välskruvade, ombyggda exemplar.
Min radio tyx ha fått ny säkringshållare i baken ty urpressade hål invändigt för säkringshållaren gapar tomma. Originala textilomspunna AC-kabeln för 110 Volt har väl ruttnat varpå en bättre(?) ett våffeljärn donerat på 70-talet har satta dit.
Även trafon den är kopplad till invändigt är utbytt till en med 250 VAC den är kopplad till nu.

Våffeljärns kontakten, ni vet såndär barsk som ser ut lite som en gammaldags tre-fas handske...har jag dock bytt ut den med till ngt som på den tiden vi lever i nu, anses som ngt mkt bättre ett datanätagg donerat. Med nätfilter och allt ^^

Utöver skruvplint till antennen har den begåvats med ngn slags kontakt jag aldrig sett förut, förmodligen ngn slags föregångare till Socket-239 för att kunna ansluta till koaxialkabel.
Den har jag inget som passar till så den ryckte jag ur o satte dit såntdär RCA-uttag en bilstereo donerat.
De är inga höjdare de heller men duger till mottagande radio under 100MHz iaf o den passa i samma hål utan åverkan så en sån fick det bli.

Högtalare. Ingen sånhär jänkeradio har ngn sådan inbyggd. Det skall vara en yttre i passande design. Helst en ganska stor som låter bra med musik också. Hade ingen bra...så jag hade fått hitta på ngt annat.
Jag har vart lite inne på att helt sonika slänga dit en från en gammal tjock-tv innuti det ngt för stora chassiet - där finns ju plats.

Sen kom nästa fråga - var i allsindar skall jag ha den? Ngt reguljärt radio-shack typ brett skrivbord har jag ju inte längre..det står radiogrejer på små bord lite överallt i huset numer.
Dess relativt dåliga prestanda gör att radion mest är av kuriös karaktär. Den kan med fördel stå lite ensamt nånstans o bara se frän ut o spela musik eller ngt.

En av mina spelmaskiner fick maka på sej och ett underrede till en enarmad bandit visa sej ha perfekta mått att husera åbäket.
Underredet som eg. är ett trasigt pokerspel jag sågat av överdelen på och använder underdelen som ett bord, har ju pokerspelets originala högtalare kvar dit såklart radion kopplades på. Detta blev döbra jag hoppas att bilden jag får till senare visar

Nähepp, det gick inte nu heller. Jag har ändå förminskat o grejat med bilden men det vill inte...kan såklart va skit bakom spakarna här men jag testar igen en annan dag.
Tillbaka till toppen
DH
lör jan. 26 2019, 10:21fm
Testar med bild från nätet:
Nähä...ville inte det heller.
En länk då?
http://www.rigpix.com/hammarlund/hq129x.htm

[ LAN_29 tors feb. 07 2019, 03:53fm ]
Tillbaka till toppen
DH
fre feb. 08 2019, 05:31em
Inuti vart det skrivet med ngn slags penna att den vart servad 1971.
Underskrift med ett amatörcall från Sthlm’s området.

På ren chans rota jag rätt på en mailadr. till denne där jag skrev att jag tagit över den nyligen osv.

Fick banne mej svar från denne som berätta att han kört med just denna radion ihop med en Halicrafter-sändare på 60-talet och en bit in på 70`talet.
Att sändaren gick till Gotland där den fortfarande står och att min radio såldes i samband med en flytt då för 40 årsedan nånting..
Att han var överraskad och glad åt att jag hörde av mej.

Iochmed detta får både han och jag ngt att dryga ut våra qso’n över banden med.

Fick tips om att sätta en 300 Ohm’s balun vid ingången att ansluta koaxen via. Att det lär förbättra prestandan rejält på högre band.
Det skall testas smile
Tillbaka till toppen
Texas
fre feb. 08 2019, 08:59em
Texas Registrerad medlem #133 Gick med: fre sep. 13 2013, 10:25fm
Ql att Du fick svar och att han fortfarande är QRV.
Då blir det att snurra ihop en 6:1 balun och se om det blir ngn skillnad.
En sådan satt vi och snurrade på när vi passade på kanal 13 på kvällarna. "PRITRO-centralen" kallades det. Passning alla kvällar i veckan från 18:00-22:00, det blev lite paus ibland och då skruvades det på Hammarlunden.
(PRITRO = Privatradioklubben Trollhättan Vänersborg)

[ LAN_29 fre feb. 08 2019, 09:07em ]
Tillbaka till toppen
Moderator(er): Admin, Admin2, Fox16, Janne

Gå till:

Skapa en ny diskussion
LAN_431 LAN_432 LAN_433