Huvudmeny
Senaste inläggen
  • Broman

Forumet uppdaterat

Hoppas verkligen att någon är villig att ta över detta, någon som har kunnandet och viljan att driva det lika bra som...
    Inlagt av Broman 2 veckor sedan
  • Admin

Forumet uppdaterat

Forumet skulle behöva möbleras, menyer knappar, länkar, man hittar ju inte ens till den del där man skickar pm längre...
    Inlagt av Admin 2 veckor sedan
  • Kungkeno

Albrecht AE5890

Det blev en aurora c52 med en basantenn från Limmared. Har dock inte fått grejorna ännu.Bor en bit utanför Södertälje.
    Inlagt av Kungkeno 2 veckor sedan
  • DH

Albrecht AE5890

Spännande :)Återkom gärna med vilken radio och antenn det blev samt hur antennmontaget blev.QTH frågas?Jag är..ehh......
    Inlagt av DH 3 veckor sedan
  • Kungkeno

Albrecht AE5890

Ok,tack för svar, har köpt en 69mhz radio också .Ska få den i veckan och en antenn till. Får se hur mycket trafik det...
    Inlagt av Kungkeno 3 veckor sedan
  • DH

Albrecht AE5890

Kungkeno skrev ...Jag har den här antennen. Är den något att ha? Kan man ställa in swr på den?http://butik.limmared.n...
  • Rocky

Kanal på 27 MHZ

OK skall kontroller antennen imorgon - den är nämligen satt på fel ställe. Tack för Era råd.Det var någon som sa att ...
    Inlagt av Rocky 3 veckor sedan
  • DH

Kanal på 27 MHZ

Trådskaparens frågor är av nybörjarkaraktär.En radio en sådan kommer över utan ssb har vanligen en säkring på 2Ampere...
  • 21RS48

Kanal på 27 MHZ

När man trycker in ptt drar nog förhoppningsvis radio mer än ett par Ampere. Beroende på vilken uteffekt radion har. ...
    Inlagt av 21RS48 3 veckor sedan
  • Kungkeno

Albrecht AE5890

Jag har den här antennen. Är den något att ha? Kan man ställa in swr på den?http://butik.limmared.nu/sv/basantenner/1...
    Inlagt av Kungkeno 3 veckor sedan
Välkommen
Användarnamn eller mejladress

Lösen:

[ ]
[ ]
Sök Svenska CBradio 27MHz
Forum´s
« Föregående diskussion | Nästa diskussion »   
Kanal på 27 MHZ

1 2 
Skapa en ny diskussion
LAN_402 LAN_403
Rocky
tis dec. 25 2018, 09:09em
Rocky Registrerad medlem #4003 Gick med: mån mars 13 2017, 09:19em
Hej!
Det är inte många som pratar på 27 MHZ men om det är det, vilken kanal använder de då?
Jag har inte lyckats få in någon än. Bor i Jämtland och där är det ingen som pratar.
Men om det är det vilken kanal pratar de då på?
Tillbaka till toppen
Stenman
ons dec. 26 2018, 11:38fm
Stenman Registrerad medlem #119 Gick med: sön aug. 11 2013, 09:09em
Föreslår kanal 24 usb. Tyvärr är det nog rätt dött överlag men kvällar och helger brukar väl en del orka slå på radion. Sen kan det ju vara bra att testa ropa lite också och inte bara lyssna. Lycka till smile
Tillbaka till toppen
21RS48
tors dec. 27 2018, 11:26em
21RS48 Registrerad medlem #2393 Gick med: fre jan. 02 2015, 09:57fm
Nåjo.. Nog brukar vi prata lite på 27mhz. Det är som Fox303 säger att det är 24 USB som gäller. Var i Jämtland bor du? Mvh John
Tillbaka till toppen
Rocky
fre dec. 28 2018, 12:43fm
Jag bor i Strömsund. Och vad jag förstår så är det kanal 24 som Ni pratar på. Då skall jag ställa in den. Haft den mest på kanal 19 och 13. Nu fick jag ett problem: Har en Chrysler Voyager och när jag trycker in knappen på mikrofonen så slocknar all belysning på instrumentbräddan och ljuset på bilen. Allt blir kolsvart. Men så fort jag släpper knappen på microfonen börjar allt lyssa igen. Vilket fenomen.
Tillbaka till toppen
21RS48
fre dec. 28 2018, 03:19em
Hej Rocky! Dra strömmen direkt från batteriet! Grova kablar, 6mm3 minst! Där tror jag du har felet! Vi pratar på 27.235 d.v.s kanal 24 och USB. Har du ssb på radion? Vi är några stycken som pratar mest varje kväll. Mvh John
Tillbaka till toppen
Rocky
fre dec. 28 2018, 10:29em
Har bara kanal 1-23+11a. synd. Har ingen SSB.
Tillbaka till toppen
Hammarbacken
sön dec. 30 2018, 05:51fm
Hammarbacken Registrerad medlem #4191 Gick med: sön dec. 30 2018, 05:41fm
Passerar du Gnarp så är vi några stycken som kör på kanal 4 Am sporadiskt mest på kvällstid. Har en radio med ssb nu och brukar pröva att ropa på 24 USB lite då och då, har tyvärr inte fått något napp än. Problemet är antagligen att signalen inte tar sig ur dalgången norr/söderut med den antenn jag har idag.
Tillbaka till toppen
DH
sön dec. 30 2018, 09:20fm
DH Registrerad medlem #4164 Gick med: ons apr. 18 2018, 05:47em
Rocky skrev ...

Nu fick jag ett problem: Har en Chrysler Voyager och när jag trycker in knappen på mikrofonen så slocknar all belysning på instrumentbräddan och ljuset på bilen. Allt blir kolsvart. Men så fort jag släpper knappen på microfonen börjar allt lyssa igen. Vilket fenomen.

Eftersom radion på sin höjd drar ett par Ampere, spelar det ingen roll för ev. spänningsfall's skull, var du knyckt din 12V till radion.

Det här är antennrelaterat !

Misstänker att det antingen inte är en 27MHz-antenn eller att den är felaktigt monterad.

Antennen är mkt viktigt att få till bra. Annars kommer du varken kunna höra ngt eller kunna sända.

Samma tänk som med vanlig skvalradio, dvs att 'vad för pinne som helst duger', går alltså inte. Inte ens 'åt mej som bara skall prova lite'.

Med felaktigt antennsystem kommer inte radiovågorna stråla ut i luften utan istället leta sej in i bilens elektronik och slå ut den.
Massiva störningar i radion när bilen startas är också vanligt med felaktiga antenner.

Återkom gärna med vilken antenntyp du kör med samt det viktigaste, hur den sitter monterad ?
Tillbaka till toppen
21RS48
mån dec. 31 2018, 10:01fm
När man trycker in ptt drar nog förhoppningsvis radio mer än ett par Ampere. Beroende på vilken uteffekt radion har. Tänk Ohms lag. PxU=I. Om antennen är missanpassad levererar radio inte mer effekt utan det som händer då är att den strålar sämre. Antennen har inget med problemet ström/spänning att göra. Dessutom finns det flera fördelar med att ta strömmen direkt från batteriet. Batteriet är en eminent kondensator som ger störningsfri ström! 73 de SA3GGN
Tillbaka till toppen
DH
mån dec. 31 2018, 01:15em
DH Registrerad medlem #4164 Gick med: ons apr. 18 2018, 05:47em
Trådskaparens frågor är av nybörjarkaraktär.
En radio en sådan kommer över utan ssb har vanligen en säkring på 2Ampere på sladden. En typisk 4 Watts radio slickar i sej i häraden 1,5 Amp i tx.

En dålig antenn som inte strålar ut som den skall, gör sej av med den tillförda effekten på ngt annat sätt. Det kan ske genom att den omvandlas i värme eller som i det här fallet, att den slår ut elektroniken i bilen
Tillbaka till toppen
1 2 
Moderator(er): Admin, Admin2, Fox16, Janne

Gå till:

Skapa en ny diskussion
LAN_431 LAN_432 LAN_433